Kijken naar de toekomst
AVROTROS heeft de ambitie om als innovatieve omroep in de voorhoede van de technische ontwikkelingen mee te lopen en een venster te bieden op verbeelding en vooruitgang. De omroep wil een breed publiek informeren over innoverende initiatieven in Nederland en de invloed van innovatie op het dagelijks leven, maar wil innovaties ook binnen de eigen organisatie door blijven voeren, om als omroep een voorbeeldfunctie te vervullen.
In het door corona gedomineerde 2020 is veel geïnnoveerd op het gebied van efficiëntie en communicatie. In 2019 heeft AVROTROS de traditionele wijze waarop producten en programma’s zijn ontwikkeld en waarop het personeel werkte volledig omgevormd naar een ‘cloudbased’-manier van werken. Dit betaalde zich direct uit toen de wereld door corona werd getroffen. Het personeel kon zonder al te veel hobbels vanuit huis gaan werken en via de cloud (video)contact houden met de collega’s en de werkzaamheden. Deze manier van werken is uitermate kostenefficiënt en werknemersvriendelijk gebleken, maar betaalde zich ook uit naar het publiek middels de vlekkeloze en storingsvrije inzet van programma-apps, zoals bijvoorbeeld de door miljoenen gebruikte Wie Is De Mol?-app.
AVROTROS heeft aandacht voor vernieuwing en innovatie en maakt optimaal gebruik van nieuwe technologieën. Die voeren wat betreft de distributie van content dan ook steeds meer de boventoon, een ontwikkeling die naar verwachting de komende tijd alleen maar verdergaat. Om met name de doelgroep jonger dan 35 jaar goed te kunnen bereiken moet de omroep verder kijken dan de traditionele kanalen. Nieuwe programma’s worden zo veel mogelijk al vanaf de start crossmediaal ingezet en bestaande programma’s krijgen op deze manier een extra laag.